و تاریخچه

پس از دهه ها جداسازی و شرح باکتریهای جدید، جنس لاکتوبالسیلوس در سال 1901 پیشنهاد شد که حاوی 64 گونه واقعی بود (7).

لاکتوباسیلها باسیلهای خمیده یا مستقیم در اندازه های متفاوت، ضخیم با انتهای موازی، هم بصورت تکی با زنجیره هایی دنبال هم، گاهی دارای فیلامان یا پلئومرف، بدون شاخه، چماقی شکل یا شکافته می­باشند (7).

این باکتریها گرم مثبت و فاقد اسپور می باشند معمولاً در روی محیط آگار دارای کلنی های کوچک هستند . برای رشد نیاز به محیط های پیجیده دارند در شرایط بی هوازی و میکروآئروفیل به کمک دی اکسید کربن رشد می یابند (7 ).

انرژی مورد نیاز این باکتریها از تخمیر قندها حاصل می شود. از تخمیر گلوکز اسید لاکتیک یا اسیداستیک به همراه سایر اسیدهای فرار و دی اکسید کربن تولید می کنند (7 ).

در اکثر سوشها دیواره سلولی یا پروتئیناز و پپتیداز محدود می شود . این باکتریها کاتالاز، اکسیداز و اندول تولید نمی کنند و نیترات را احیاء نمی کنند (7 ).

این ارگانیسمها توسط گرما از بین می روند ولی به اسیدها مقاوم هستند (7).

حساسیت به عوامل فیزیکی و شیمیایی(7 ):

لاکتوباسیلها مقاومت خاصی در برابر حرارت ندارند و در دمای 60-65 درجه سانتیگراد بمدت 30 دقیقه از بین می­روند با اینحال باکتریها بخصوص در برابر اسید مقاوم هستند و قادرند در غلظتهای بالای اسید که برای سایر باکتریها کشنده است رشد کنند.

تحمل به صفرا در بین گونه های مختلف این باکتریها متفاوت است و برای افتراق بین گونه ها از این روش استفاده شده است. چندین گونه لاکتوباسیل می توانند در برابر اکثر آنتی بیوتیکها مانند وانکومایسین و آنتی بیوتیکهای پپتیدی، ماکرولیدها، تتراسیکلین و آمینوگلیکوزیدها مقاومت کنند. این سوشها فاقد پلاسمید بوده و معمولاً با

خرید اینترنتی فایل متن کامل :

 

 پایان نامه

 تغییر حساسیت به چندین آنتی بیوتیک همراه است (7).

بعلت تولید مقدار متنابهی اسید لاکتیک و قابلیت تحمل محیط اسیدی این باکتریها در شرایط مناسب به سرعت رشد و تکثیر می کنند از این جهت می توان براحتی این باکتریها را بر روی محیط های کشت اختصاصی ، کشت و ایزوله نمود کشت خالص و طبیعی لاکتوباکتریاسه ها را می توان در شیر ترش شده، ماست و سیلو مشاهده کرد (7).

لاکتوباسیلها در تخمیر سبزیجات و محصولات حیوانی در لوله گوارش انسان و حیوان شرکت گسترده دارند. این باکتریها بندرت برای انسان بیماری زا می باشند (7 ).

پنجاه و شش گونه از آنها شناخته شده است و نوع دلیروکی سوشی است که خصوصیات لاکتوباسیل­ها را بطور کامل بروز می دهد (7 ).

جایگاه باکتری(7 ):

لاکتوباسیلها در جایی که سوبسترای کربوهیدارتی بوفور موجود است، یافت می شوند این باکتریها در مکانهای مختلف مانند غشاهای موکوسی انسان و حیوانات (حفره دهانی، روده، و واژن) در مواد گیاهی مانند علفهای تازه و مواد غذایی و محصولات کشاورزی، بویژه شیر، پنیر و فرآورده های تخمیر شده شیر و مشروبات تخمیر شده مانند آبجو و آب سیب زندگی می کنند.

با توجه به احتیاجات غذایی و طریقه کسب انرژی ، انتشار اسید لاکتیک باکتریها در طبیعت منحصر به منابع محدودی است. در آب و زمین بندرت با لاکتوباسیل برخورد می نمایم.

 


 
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...