۱- بین مدرک تحصیلی و خلاقیت دبیران رابطه معناداری وجود دارد.۲- بین سابقه خدمت و خلاقیت دبیران رابطه معناداری وجود ندارد.۳- بین جنسیت و خلاقیت دبیران رابطه معناداری وجود ندارد.

 

۴- بین مدیریت مشارکتی و خلاقیت دبیران رابطه معناداری وجود ندارد.

 

مقدمه

 

در این فصل به معرفی پژوهش پرداخته ایم.بدین منظور ابتدا توضیحاتی درباره طرح کلی پژوهش، جامعه آماری و نمونه آماری و روش نمونه گیری، ابزارهای پژوهش و پایایی و روایی و شیوه های تجزیه و تحلیل اطلاعات و روش گردآوری اطلاعات مطالبی ارائه شده است.

 

۱-۳- طرح کلی پژوهش

 

طرح کلی پژوهش در این بررسی از نوع تحقیقات همبستگی بوده که به بررسی رابطه بین خلاقیت و نوآوری با بهره وری منابع انسانی می پردازد.

 

۲-۳- جامعه آماری

 

در تحقیق حاضر جامعه آماری شامل کلیه کارکنان شرکت پالایش نفت(پالایشگاه) شیراز در سال ٨٨ می‌باشد که در مجموع ٨٠٠ نفر می‌باشند که این کارکنان سرپرست و مدیر نیستند.

 

۳-۳- نمونه آماری

 

برای تعیین حجم نمونه از جدول مورگان و کرجسی[۸۵] (١٩٧٠) استفاده شده است وطبق جدول حجم نمونه ٢٢٠نفر تعیین گردید که به روش نمونه گیری تصادفی ساده ، انتخاب شدند بعد از جمع‌ آوری پرسشنامه‌ها تعداد ۲۰ پرسشنامه بدون پاسخ(باطل)بودو در نتیجه تجزیه و تحلیل آماری روی٢۰۰ پرسشنامه صورت گرفت.

 

۴-۳- ابزار های پژوهش

 

١-۴-۳- پرسشنامه خلاقیت رندسیپ:

 

این پرسشنامه توسط رندسیپ در سال ساخته١٩٧٩شده و در مجله شخصی[۸۶] به چاپ رسیده است.این پرسشنامه ،خلاقیت فرد در سازمان را مورد ارزیابی قرار می‌دهد و حاوی ۵٠ سوال بسته و هر سوال دارای۵ گزینه است که بنا به دستورالعمل این پرسشنامه ضریبی ثابت به صورت مثبت و منفی برای هر گزینه انتخابی در نظر گرفته شده است که به هنگام استخراج داده ها بدان اعمال می شود(مقیمی،١٣٨۵ ).

 

جدول١-۳: مقیاس های نمره گزاری خلاقیت

 

 

 

 

 

 

الف=‌کاملا مخالفم ب=مخالفم ج=بی نظرم د=موافقم ه=کاملا موافقم

گزینه انتخاب شده توسط آزمون ها را با توجه به جدول امتیازبندی،‌امتیازگذاری و سپس جمع امتیازات محاسبه می‌گردد. حداکثر امتیاز ممکن در این پرسشنامه ١٠٠ وحداقل ١٠٠ – خواهد بود.

 

الف) امتیاز محاسبه شده بین ٨٠ تا ١٠٠ = خیلی خلاق

 

ب) امتیاز محاسبه شده بین۶٠ تا٧٩ = خلاقیت بالای متوسط

 

ج) امتیاز محاسبه شده بین ۴٠تا۵٩ = خلاقیت متوسط

 

د) امتیاز محاسبه شده بین٢٠ تا٣٩ = خلاقیت زیر متوسط

 

ه) امتیاز محاسبه شده بین ١٠٠- تا١٩ = غیر خلاق

 

اعتبار و پایایی پرسشنامه خلاقیت رندسیپ:

 

پایایی این ابزار در سال ١٣٨٠ توسط محمدحسینی دهقانیان(به نقل از حقیقت جو، ١٣٨۴) سنجیده گردید و آلفای کرونباخ این آزمون ٧۶٪ گزارش شده است.‌در سال‌ ١٣٧٨ توسط سراج، آلفای کرونباخ این آزمون ٨١٪ گزارش شده است و ‌در سال‌ ١٣٨۵توسط رشمه،سنجیده گردید ‌و آلفای کرونباخ ٨۴٪گزارش شده است هم چنین مقیمی،‌در سال‌ برای به دست آوردن پایایی این ابزار،پرسشنامه ‌را روی یک گروه نفری از کارکنان صنایع ‌اجرا کرد و آلفای کرونباخ ٩١٪ به دست آمد.همچنین در پژوهش بانشی در سال۱۳۸۷ آلفای کرونباخ این پرسشنامه۸۵% به دست آمد.روایی ملاکی این آزمون ‌در سال‌ ١٣٨۵ توسط رشمه سنجیده گردید و روایی آزمون با آزمون خلاقیت تورنس ٨۶٪ گزارش گردید(رشمه، ١٣٨۵).

 

۲-۳-۴- پرسشنامه نوآوری مارتین پاتچن:

 

این ابزار در سال١٩۶۵ توسط مارتین پاتچن ابداع گردید.این پرسشنامه توانایی فرد برای به کارگیری نوآوری در شغلش را مورد ارزیابی قرار می دهدکه شامل۶ سوال بسته ‌هر سوال بین ٣تا۶ گزینه انتخابی دارد.نحوه امتیازبندی وتفسیر نتایج پرسشنامه به شرح زیر می‌باشد:

 

جدول ٢-٣ امتیازبندی و تفسیر پرسشنامه نوآوری پاتچن:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ردیف ١ گزینه های ١ امتیازی ١= الف، ٢= الف، ۵= الف، ۶= الف ٢ گزینه های ٢ امتیازی ٢=ب، ٣=د، ۴=د، ۵=ب، ۶=ب ٣ گزینه های ٣ امتیازی ١=ب، ٣=ج، ‌۴=ج، ۶=ج ۴ گزینه های ۴ امتیازی ٢=ج، ٣=ب، ۴=ب، ۵=ج، ۶=د ۵ گزینه های۵ امتیازی ١=ج، ٢=د، ٣=الف، ۴=الف، ۵=د، ۶=ه ۶ گزینه های ۶ امتیازی ۶=و

پاسخ های آزمودنی را به عبارات مطابق امتیازبندی استاندارد با یکدیگر جمع کرده و نتیجه

 

حداکثرامتیاز ممکن ٣١ و حداقل ٧ خواهد بود.امتیاز بالا نشانه نوآوری بیشتر برای شغل است.

 

الف) امتیاز محاسبه شده بین ٧ تا ١۵ = نوآوری کم

 

ب) امتیاز محاسبه شده بین ١۶ تا ٢٣ = نوآوری متوسط

 

ج) امتیاز محاسبه شده بین ٢۴ تا ٣١ = نوآوری زیاد

 

اعتبار و پایایی پرسشنامه نوآوری مارتین پاتچن

 

برای به دست آوردن پایایی این ابزار، پرسشنامه بر روی یک گروه ۴٠ نفری از کارکنان واحدهای مختلف صنعتی اجرا گردید و آلفای کرونباخ محاسبه گردید که میزان آلفا ی ٨٢٪ گزارش گردید(رشمه،١٣٨۵).پایایی این پرسشنامه در سال١٣٧۴توسط داوودآبادی فراهانی سنجیده گردید ‌و آلفای کرونباخ ٨١٪گزار دلقندی آلفای کرونباخ این آزمون ٧٨٪گزارش شده است و ‌در سال‌ ١٣٨۴توسط معصومه عابدینی(به نقل از رشمه، ١٣٨۵) آلفای کرونباخ آن سنجیده گردید و میزان پایایی این پرسشنامه ٨١٪ به دست آمد.روایی ملاکی این پرسشنامه ‌در سال‌ ١٣٧٩توسط دلقندی سنجیده ‌گردید و روایی آزمون با آزمون خلاقیت رندسیپ ٨۵٪همبستگی دارد.‌در سال‌ ١٣٨۵روایی آزمون توسط رشمه سنجیده گردید و میزان همبستگی آن با آزمون نوآوری نژادحاجی٧٨٪ گزارش گردیده است (رشمه، ١٣٨۵).

 

٣-۴-۳- پرسشنامه بهره وری اچیو:

 

پرسشنامه بهره وری(مدل اچیو) توسط هرسی و بلانچارد وگلداسمیت به منظور کمک به مدیران در تعیین علت وجود مشکلات عملکرد وبه وجودآوردن استراتژی های تغییر طرح ریزی گردید(مشبکی، ١٣٨٠).در تدوین مدل برای تحلیل عملکرد انسانی،هرسی وگلداسمیت دو هدف اصلی را در نظر داشتند : تعیین عوامل کلیدی که می توانندبرعملکرد فرد فرد کارکنان تاثیر بگذارند و ارائه این عوامل به گونه ای است که مدیران شاغل بتوانند آن را به کاربرند.مدل اچیو،عامل بازخوردرا که شامل آموزش ‌هر روزه و ارزیابی رسمی در عملکرد افراد است بسیار مهم می‌داند.هرسی و گلداسمیت هفت متغیر مربوط به مدیریت عملکرد اثربخش را از میان بقیه برگزیده اند و با ترکیب حروف اول هریک از متغیرهای عملکرد،واژه هفت حرفی ACHIEVE را جهت به خاطرسپردن مطرح نمودند.

 

هفت واژه دربرگیرنده مدل اچیو عبارتند از :توانایی ، وضوح ، کمک، انگیزه ، ارزیابی، اعتبار و محیط.اطلاعات مربوط به شاخص های بهره وری شامل ٣٢ سوال است که سوالات پرسشنامه ‌بر اساس طیف لیکرت امتیازبندی گردیده است.

 

جدول ٣-٣- امتیازات پرسشنامه بهره وری اچیو

 

 

 

 

 

 

خیلی کم = ١ کم = ٢ تاحدی = ٣ زیاد = ۴ خیلی زیاد = ۵

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...