" دانلود مقاله-پروژه و پایان نامه – ۲-۳۳-۳ اجرای راهبردهای تولید شده در خصوص موضوع و مفاهیم درس – 9 " |
![]() |
“
در این مرحله، معلم معنی و مفهوم مورد نظر آموزش را مطرح میکند و به جای این که از دانش آموزان بخواهد با یک روش غیرفعال و وقت گیر، به تکرار بیش از حد حفظ و نگهداری مفهوم بپردازد، آن ها را در آموزش معنادار مفهوم و محتوا، درگیر سازد. یادگرفتن مطالب حفظ کردنی و یادسپاری دو روش مهم دارد:
۱- روشی که با آن مشقت و فشار ذهنی انجام می شود.۲- روش استفاده ار راهبردهای یادسپاری است که در این صورت یادگیری معنادار و پایدار اتفاق خواهد افتاد. بنابرین انتظار می رود معلمان آنچه را که باید آموزش داده شود، به طرق گوناگون معرفی کنند
۲- ۳۳-۲ تکنیک ها و راهبردهای یادسپاری
در این مرحله، معلم میتواند فهرست تعدادی راهبرد و تکنیک را به دانش آموزان بدهد و چند نمونه ی یادگیری بر اساس آن ها معرفی کند. سپس از دانش آموزان بخواهد برای یادگیری موضوعات آن ها را تمرین کنند. بهتر آن است که در یک جلسه هم اندیشی، علاوه بر فهرست معرفی شده ی معلم، خود دانش آموزان نیز روشهایی را از تجارب گذشته بیان کنند تا فهرست کامل تری از فنون و راهبردهای یادسپاری تولید شود
۲-۳۳-۳ اجرای راهبردهای تولید شده در خصوص موضوع و مفاهیم درس
بعد از اینکه دانش آموزان موضوع آموزشی و راهبردهای یادسپاری را شناختند، از آنان خواسته می شود در مدت معینی با بهره گرفتن از راهبردها، مفاهیم را به یادسپارند. پس از اینکه دانش آموزان راهبردها را بررسی کردند، خود نحوه، یا راه یادگیری را بیان میکنند و سایر دانش آموزان از تجارب شخصی افراد در اجرای راهبردها سبب تمرین مؤثر در کلاس و بهره مندی از تجارب دیگران شود. این عمل از نظر یاد گیری اهمیت بسیار دارد.
۲-۳۳-۴ بررسی و ارزشیابی و تعمیم
در پایان این روش، معلم جدولی در تخته سیاه رسم میکند که همه ی راهبردهای به کار گرفته شده در کلاس را در آن می نویسد. سپس در مورد کارایی آن ها از دانش آموزان نظرخواهی میکند و پس از ثبت این نظریات، بر اساس نظر نسبی آنان، راهبردهای کارآمد و مؤثری ارائه میدهد و برای استفاده و بهره گیری در همه دروس پیشنهاد میکند.۱- راهبردهای به کارگرفته در کلاس ۲- اولویت بندی بر اساس نظر دانش آموزان(فضلی خانی،۱۳۸۲).
۲-۳۵ مفاهیم اساسی روش تدریس یادسپاری
اگاهی
قبل از آن که بتوان چیزی یا مطلبی را به یاد سپرد باید به آن توجه کرد، یا بر آن تمرکز داشت. « ضرورتی برای آگاهی اصیل، مشاهده است » (لوریان و لوکاس، ۱۹۷۴). بر طبق نظر لوریان و لوکاس، هر چیزی که به اصالت آن آگاه باشیم نمی تواند فراموش شود.
پیوند (تداعی)
طبق قاعده اساسی حافظه «می توان هر قطعه جدید اطلاعات را آموخت اگر آن را به چیزی که می دانید یا به یاد می آورید پیوند دهید » برای کمک به شاگردان در یاد گرفتن هجی معلم میتواند با دادن نشانه به هر دو یادگیری معنا و هجی آن کمک کند(بهرنگی،۱۹۸۴).
سیستم اتصال
اساس روال حافظه ارتباط دادن دو نکته به هم که نکته دومی خود نکته ای دیگر و به همین منوال روشن ساختن نکات دیگر است. هر چند که ما انرژی خود را به طور معمول صرف یادگیری مطالب معنادار میکنیم، نمایشی با مطالبی که واجد خصوصیت کاربردی نیست میتواند روشنگر نحوه کاربرد این روش باشد. سپس اغلب مسائل حافظه به ارتباط دادن دو نکته مربوط می شود اغلب میخواهیم اسامی و تاریخ ها یا مکان
-
- moomun ↑
-
- lai ↑
-
- klapart ↑
-
- monte maria surrey ↑
-
- john dewey ↑
-
- hrbart ↑
-
- cooperative learning ↑
-
- . learning together ↑
-
- johnson ↑
-
- research- oriented ↑
-
- Cooperative incentive structure ↑
-
- Cooperative task structure ↑
-
- base groups ↑
-
- villa ↑
-
- aubrey ↑
-
- ercolano ↑
-
- Salas, and priest ↑
-
- coffy ↑
-
- rottier ↑
-
- Self-instruction ↑
-
- Task structure ↑
-
- . hetrogeneity ↑
-
- positivism ↑
-
- teaching for mastery learning ↑
-
- john carrol ↑
-
- signal learnin ↑
-
- chaining learning ↑
-
- verbal association ↑
-
- Multiple discrimination ↑
-
- concept learning ↑
“
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1401-09-19] [ 11:41:00 ق.ظ ]
|