۱-۴- اهداف پژوهش

 

هدف اصلی

 

تعیین رابطه بین اندازه شرکت، زما­ن­بندی و مدیریت سود ‌در شرکت­های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادارتهران

اهداف ویژه

 

تعیین رابطه بین اندازه شرکت ومدیریت سود ‌در شرکت­های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادارتهران

 

تعیین رابطه بین زمان­بندی و مدیریت سود ‌در شرکت­های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادارتهران

 

اهداف کاربردی

 

    1. ارائه راهکارهای مفید در خصوص خرید و فروش سهام و تشخیص سود واقعی به سرمایه ­گذاران.

 

    1. کمک به نصمیم­گیرندگان و مدیران مالی برای زمان­بندی مدیریت سود و نحو­­ه­ی تخصیص منابع و انتخاب برخی پروژه ها برای سرمایه ­گذاری.

۱-۵- فرضیات پژوهش

 

فرضیه اول: بین اندازه شرکت و مدیریت سود در شرکت­های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران ارتباط معناداری وجود دارد.

 

فرضیه دوم: بین زمان­بندی و مدیریت سود در شرکت­های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران ارتباط معناداری وجود دارد.

 

۱-۶- قلمرو ­پژوهش

 

۱-۶-۱- قلمرو موضوعی پژوهش

 

مبنای نظری این پژوهش بر پایه مدیریت سود است و در آن برخی از متغیرهای مؤثر بر اندازه شرکت و زمان­بندی جهت تعیین اسنراتژی­های مدیریت سود مورد توجه قرار گرفت و آزمون فرضیات آن در قلمرو شرکت­های پذیرفته شده در این بازار اوراق بهادارتهران است.

 

۱-۶-۲- قلمرو زمانی پژوهش

 

محدوده زمانی پژوهش شامل۵ سال متوالی از سال ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۲ می‌باشد که بررسی فرضیات پژوهش با بهره گرفتن از داده ­های واقعی این سال­ها انجام می پذیرد. ‌بر اساس هدف پژوهش طلاعات مربوط به دوره فوق بررسی و داده ­های شرکت­های که در این دوره در بازار اوراق بهادر تهران حضور داشته اند، در تجزیه و تحلیل وارد می­شوند.

 

۱-۶-۳- قلمرو مکانی پژوهش

 

تمامی شرکت­های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادارتهران ‌می‌باشد.

 

۱-۷- تعریف کلمات کلیدی پژوهش

 

۱-۷-۱- تعاریف مفهومی

 

  1. مدیریت سود

(آلکاریا[۱]، ۲۰۱۳) مدیریت سود را فرایند برداشتن گام­های عمدی در چارچوب اصول پذیرفته شده حسابداری که مدیران را قادر می­سازد تا سود گزارش شده را به سطح مطلوب خودشان برسانند؛ تعریف ‌می‌کنند.

۲- اندازه شرکت

 

معیاری است که برای تشخیص بزرگ یا کوچک بودن شرکت­ها مورداستفاده قرار گرفته است. برای اندازه ­گیری آن می توان از شاخص­ هایی مانند ارزش دفتری دارایی­ ها، میزان فروش، ارزش بازار سهام و تعداد سهام استفاده کرد(پارک[۲]، ۲۰۰۹). که در این پژوهش برای تعییین اندازه شرکت ارزش دفتری دارایی­ های شرکت مورد بررسی قرار گرفته است.

۳ – زمان­بندی

 

زمان­بندی: زمان­بندی تحصیل و خرید دارایی­ ها می ­تواند بر سود حسابداری تأثیر بگذارد. مدیریت می ­تواند زمان و مقدار سرمایه ­گذاری در هزینه­ های تحقیق­وتوسعه، تبلیغات و نگهداری را انتخاب نماید، هر سه مورد به عنوان هزینه دوره در دوره­ایی که تحمل می­ شود، شناسایی می­شوند. مدیریت همچنین ‌در مورد زمان­بندی فروش اموال، ماشین­آلات و تجهیزات برای تسریع بخشیدن یا به تأخیر انداختن شناخت سود و زیان تصمیم ‌می‌گیرد(پاتل[۳]، ۲۰۱۲).

 

۱-۷-۲- تعاریف عملیاتی

 

اندازه شرکت:

 

در این پژوهش برای تعیین اندازه شرکت از لگاریتم طبیعی ارزش دفتری دارایی­ های شرکت استفاده شده است.

 

زمان­بندی (فروش ‌دارایی­ها):

 

در این پژوهش برای اندازه ­گیری و ارزیابی متغیر زمان­بندی فروش از مدل تعدیل شده جونز(۱۹۹۵) استفاده شده است. در این روش برای اندازه ­گیری فروش دارایی­ ها از سود حاصل از فروش دارایی­ ها و سرمایه ­گذاری­های شرکت i در ابتدای سال t محاسبه می­گردد.

 

مدیریت سود:

 

در این پژوهش برای محاسبه مدیریت سود از اقلام تعهدی اختیاری حاصل از مدل تعدیل شده جونز(۱۹۹۵) استفاده شده است. (دیچو و همکاران[۴]، ۱۹۹۵) بیان کردند زمانی که اعمال نظر مدیریت فقط بر درآمد محدود نشده باشد مدل جونز برای اندازه ­گیری اقلام تعهدی غیر اختیاری دقیق نخواهد بود. آن ها شواهدی رو کسب کردن که نشان می­داد مدل تعدیل شده جونز در بین مدل­های مختلف تخمین اقلام تعهدی اختیاری، بهترین کارایی را دارد و به طور گسترده نیز در تحقیقات مختلف مورد استفاده قرار گرفته است. (ورکریک[۵]، ۲۰۰۱۲).

 

(۱)

 

TAit / Ait-1 = β۱(۱ / Ait-1) + β۲ [ (∆REVit – ∆ RECit) / Ait-1] + β۳ (PPEit / Ait-1) + β۴ DisExpit + εit

 

= TA it کل اقلام تعهدی شرکت i در سال t

 

= A it-1 مجموع دارایی­ های اول دوره شرکت i در سال t

 

=ΔREVitt تغیر در درآمد شرکت i از سال t-1 تا سال t

 

=PPEit ناخالص اموال، ماشین آلات و تجهیزات شرکت i در سال t

 

=∆ RECit تغییر در خالص حساب های دریافتنی شرکت از سال t-1 تا سال t

 

= β۱, β۲, β۳ ضرایب رگرسیون

 

Taiming = زمان­بندی فروش دارایی­ ها

 

برای اندازه گیری مدیریت سود از جریان نقد عملیاتی غیرعادی و هزینه­ های اختیاری غیرعادی استفاده شده است. در تحقیقات صورت گرفته توسط )دچو و همکاران، ۱۹۹۸)، (کیم و سوهن، ۲۰۰۸)،(کوهن و همکاران، ۱۹۹۸)، (روچودهری، ۲۰۰۶)، (کوهن و همکاران، ۲۰۰۸)، (و یو، ۲۰۰۸)، از مدل­های زیر جهت اندازه گیری سطح عادی جریان نقدی عملیاتی و هزینه­ های اختیاری غیرعادی استفاده شده است:

 

(۲)

 

CFOit/Ait-1=K1t (1/Ait-1) +K2t (Salesit / Ait-1+K3t (ΔSalesit/Ait-1)) +εit

 

Dis Expit = هزینه­ های اختیاری شرکت i ‌در دوره t است و شامل مجموع هزینه­ تبلیغات، هزینه­ های عمومی، فروش و اداری تشکیلاتی می شود.

 

(۳)

 

DisExpit / Ait-1=K1t (1/Ait-1( + K2t (Salesit-1/Ait-1) +εit

 

جریان نقدی عملیاتی غیرعادی و هزینه­ های اختیاری غیرعادی عبارتند از تفاوت بین مقادیر واقعی آن ها ‌و سطوح عادی برآورد شده آن ها با بهره گرفتن از مدل های فوق. به عبارت دیگر باقیمانده های هر کدام از مدل های۲ و ۳ به ترتیب بیانگر مقادیر غیرعادی جریان نقدی عملیاتی و هزینه های اختیاری است و معرف مدیریت سود می‌باشد.

 

۱-۸ – خلاصه فصل

 

در این فصل، کلیات پژوهش مورد بحث و بررسی قرارگرفت .در این راستا، شواهدی ارائه شد که متغیرهای مستقل پژوهش(اندازه شرکت و زمان­بندی)، ‌بر متغیر وابسته( مدیریت سود)، تاثیرگذار است. و براین اساس، سوال اصلی پژوهش مطرح شد. همچنین در این فصل، اهداف و فرضیات پژوهش، بیان و روش پژوهش موردنظر برای تصمیم ­گیری در خصوص فرضیات به طور مختصر موردنظر قرار گرفت. در ادامه مباحث مرتبط با جامعه و نمونه آماری و قلمروپژوهش مطرح و در نهایت تعاریف مفهومی و عملیاتی کلمات کلیدی ارائه شد.

 

فصل دوم

 

مبانی نظری و

 

پیشینه پژوهش

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...